About the Godzilla Revival

6.9.2024

「ゴジラ」復活の狼煙

Signaling the return of “Godzilla”

1975年3月、ゴジラは21年にわたる役目を終えた。それは、「メカゴジラの逆襲」の観客動員が『ゴジラ対メガロ』以来2度目となる、100万人を割り込むという結果を見せたからである。脚本を若手に向けたコンペ方式にすることで「大人のドラマ」が復活、本多猪四郎が監督し、伊福部昭が7年ぶりに作曲するなど、『メカゴジラの逆襲」は「原点回帰」が濃厚な作品だっただけに、東宝映画の社長となったばかりの企画者、田中友幸の落胆は想像に余りある。しかし、田中のなかで「ゴジラ」の火は、いささかも消えてはいなかった。あくまでも私案のレベルだが、田中は1976年頃の公開を目指して石田勝心監督、藤岡弘主演で『ゴジラの復活』を大作映画の企画として東宝本社に提案しているのである。それは受け入れられなかったが、田中は長いスパンでの「ゴジラ」の復活を目指し、企画の検討を始める。映画のプロデューサーにとって、企画の自由度が高い題材や縛りが少ない素材には、めったに巡り合えるものではない。ましてや、それが、たくさんのファンを生み出しているのである。観客の動員が減り、まだまだ苦しい状況の邦画界にあって、田中にとって「ゴジラ」は、もはや一生関係が続く、子どもとでもいえる大切な存在になっていたのではないだろうか。

In March 1975, Godzilla’s 21-year career came to an end. This was because the audience numbers for “Terror of Mechagodzilla” fell below one million, the second time since “Godzilla vs. Megalon” that such a result had occurred. “Godzilla Raids Again” was a film that was a “return to the roots,” with a screenplay competition aimed at young people to revive the “adult drama,” directed by Ishiro Honda, and composed by Akira Ifukube for the first time in seven years. It is easy to imagine the disappointment of Toho Film’s planner, Tomoyuki Tanaka, who had just become president of Toho Film. However, Tanaka’s interest in “Godzilla” had not died out in the slightest. Although it was merely a personal idea, Tanaka proposed to Toho headquarters a major film project called “Godzilla Revival,” directed by Katsuaki Ishida and starring Hiroshi Fujioka, aiming for a release around 1976. Although his proposal was not accepted, Tanaka began considering plans to revive Godzilla over the long term. It is rare for a film producer to come across a subject that allows a high degree of freedom in planning and material with few restrictions. What’s more, it is something that has created so many fans. With audience numbers declining and the Japanese film industry still in a difficult situation, Godzilla must have become an important presence for Tanaka, like a child, a relationship he would have for the rest of his life.

「ゴジラ」を復活させるアイデアとして田中が注目したものは、かつて東宝撮影所のB2に属していた俳優、海上日出男が1955年に森岩雄に渡したという脚本、『ゴジラの花嫁?」だった。その内容は、地底に怪獣たちの世界があり、アンギラスや巨大カメレオン、巨大ノミのほか知性ある人魚も登場、ゴジラの花嫁と呼ばれる裸婦の姿をした巨大な人造人間が、ゴジラを迎え撃つというものだった。その脚本を田中は、1977年に『惑星大戦争』を担当することになる脚本家、中西隆三に渡した。破天荒でありながらもファンタジックで繊細、いっぽうで人間の狂気があるという『ゴジラの花嫁?』は、新たな「ゴジラ」に対し、どのような影響を与えていくのであろう。

What caught Tanaka’s attention as an idea for reviving Godzilla was a script that Hideo Umikami, an actor who used to belong to the B2 division of Toho Studios, had given to Iwao Mori in 1955, titled “Godzilla’s Bride?”. The story was about an underground world of monsters, where Anguirus, a giant chameleon, a giant flea, and an intelligent mermaid appeared, and a giant android in the form of a nude woman called Godzilla’s Bride fought against Godzilla. Tanaka gave the script to Ryuzo Nakanishi, the screenwriter who would go on to write “The War in Space” in 1977. “Godzilla’s Bride?” is outrageous, yet fantastical and sensitive, and also has a hint of human madness. What kind of impact will it have on the new Godzilla?

中西は、東宝映像において田中の補佐をしてきた所健二のバックアップにより、『「ゴジラの花嫁」よりゴジラの復活(ストーリィ)」という企画を立ち上げる。監督には、福田純が予定されていた。まず作られたプロットの第1稿は、『ゴジラの花嫁?」からの影響が大きく、巨大な女性型ロボットが登場するものだった。田中の意見もあって、第2稿はシチュエーションがより現代風に調整される。人工のメスゴジラが復活したゴジラを誘き出し、自らの原子力エンジンを爆破して倒すという内容になっている。続く第3稿は、田中のアイデアで地底王国に雌のゴジラがいたという設定になる。ファンタジーと大人のロマンが意識されているが、米軍を中心にして人間の非情さも目立つ内容で、種としてのゴジラの悲劇にも立ち入る展開となっている。

With the backing of Tokoro Kenji, who had been Tanaka’s assistant at Toho Eizo, Nakanishi launched a project called “Godzilla’s Resurrection (Story) from ‘Godzilla’s Bride’.” Jun Fukuda was scheduled to direct. The first draft of the plot was heavily influenced by ‘Godzilla’s Bride’ and featured a giant female robot. With Tanaka’s input, the second draft was adjusted to a more modern situation. An artificial female Godzilla lures the resurrected Godzilla out and defeats him by blowing up its own nuclear engine. The third draft was Tanaka’s idea to have a female Godzilla in an underground kingdom. Although the story is conscious of fantasy and adult romance, it also highlights the ruthlessness of humans, centering on the US military, and delves into the tragedy of Godzilla as a species.

これら3稿の作業を経て、以降の企画については、『ゴジラの花嫁?」に拘らないことが確認された。そのうえで脚本家の村尾昭が企画に加わることになり、共作ではなく、中西の仕事を村尾が引き継ぐかたちで『KING of MONSTERSゴジラの復活」の検討稿が執筆されている。この村尾の検討稿は『ゴジラの復活』第3稿と同様に、核がある限りゴジラは死なないという皮肉を効かせ、アメリカの原発が襲われる場面で締めくくられる。この稿が印刷されるのは、1977年6月2日のことで、内容を見ると『ゴジラの花嫁?」の残滓は海底の大洞窟と巨大なダニ(ショッキュラ)くらいで、ウラル地方の原子力発電所の事故により昭和23年以来、ゴジラが姿を現すという内容である。東海地区の原発を狙うゴジラと自衛隊との激戦、三原山の人工噴火、米ソ両艦隊を巡るポリティカルドラマなど、1984年版『ゴジラ』の雛型ともいえるストーリーラインが興味深い。

After these three drafts, it was confirmed that the project would not be limited to “Godzilla’s Bride”. Screenwriter Murao Akira was then added to the project, and instead of working together, he took over Nakanishi’s work and wrote the draft of “King of Monsters: Godzilla’s Resurrection.” Murao’s draft, like the third draft of “Godzilla’s Resurrection,” ironically suggests that Godzilla will never die as long as there is nuclear power, and ends with a scene of an American nuclear power plant being attacked. This draft was printed on June 2, 1977, and the only remnants of “Godzilla’s Bride” are a large cavern under the sea and a giant tick (Shokukura), and Godzilla appears for the first time since 1948 due to an accident at a nuclear power plant in the Urals. The storyline is intriguing and could be seen as a prototype for the 1984 version of “Godzilla,” featuring a fierce battle between Godzilla and the Self-Defense Forces as he targets nuclear power plants in the Tokai region, an artificial eruption of Mt. Mihara, and a political drama involving the US and Soviet fleets

Source: ゴジラ&東宝特撮 Official Mook Vol 24