About Akihiko Iguchi

5.18.2023

Episode from Toho Champion Matsuri staff

井口昭彦
Akihiko Iguchi

『ゴジラ対メカゴジラ』『メカゴジラの逆襲』デザイン
“Godzilla vs. MechaGodzilla” and “Terror of MechaGodzilla” design

MGマークはショックでした
MG Mark was a shock

東宝では映画『人間革命』(73年)のタイトルバックで津波のセットを担当したのが最初で、続いて『日本沈没』(73年)の沈む日本列島の美術を担当します。幅10メートルほどの大規模なセットで、海はゼラチ一斗缶を何百缶も使い、1カ月ほども掛けた大仕事でした。その後、東宝でSP(セールスプロモーション)部というセクションに所属して、御殿場ファミリーランドの怪獣館のデザインなどを担当しました。そのSP部にいたとき、「『ゴジラ対メカゴジラ』の怪獣デザインをやらないか」と、川北紘一さんに声を掛けられたんです。撮影所本館3階の田中友幸さんの部屋に、1週間ほど半ばカンヅメになってデザインしました。メカゴジラは川北さんが入れ込んでいて「できるだけ武器を盛り込んだデザインに」との注文でした。二の腕の「MG」マークと全身のリベットは、造形の安丸信行さんのアレンジですが、私は未来的で宇宙から来たロボットのつもりですからね。いささかショックでした(笑)。安丸さんとは親しい仲で、多少は直に抗議したと思います(笑)。しかし怪獣は造形する人の力があって完成するもので、デザイナー一人ではできない。『ノストラダムスの大予言』(74年)の軟体人間は、私のデザインを彼が見事な造形に仕上げてくれましたし、安丸さんには感謝しています。キングシーサーは守護神怪獣を念頭に、不動明王的な仕上がりです。『メカゴジラの逆襲』のメカゴジラはノータッチで、東宝サイドのアレンジです。チタノザウルスは描きました。突風を起こす能力は依頼時点ではなかったと思います。海の怪獣だから尾ビレを特徴的に描いたら、竜巻を起こすアイデアに発展したんじゃないかな。私は『帰ってきたウルトラマン』『ウルトラマンA』では、セット美術と怪獣デザイン兼任でした。自分が設計して組んだセットに、自分でデザインした怪獣が立つ。それが怪獣作品のデザイナーの醍醐味だと私は思っていました。ウルトラで培ったセット美術の技をゴジラシリーズでも見せたかった思いはありますね。

At Toho, I was first in charge of the tsunami set for the title background of the movie “Human Revolution II” (1973), and then I was in charge of the art of the sinking Japanese archipelago in “Japan Sinks” (1973). It was a large-scale set with a width of about 10 meters, and the ocean used hundreds of 18-liter gelatin cans, and it was a big job that took about a month. After that, I belonged to a section called the SP (sales promotion) department at Toho, and was in charge of the design of Gotemba Family Land’s monster building. When I was in the SP department, I was approached by Mr. Koichi Kawakita, “Would you like to design a monster for ‘Godzilla vs. MechaGodzilla’?” I designed it for Tomoyuki Tanaka’s room on the 3rd floor of the studio’s main building. Mr. Kawakita was involved in MechaGodzilla, and it was an order that “the design should incorporate weapons as much as possible.” The “MG” mark on the upper arm and the rivets on the whole body were arranged by Mr. Nobuyuki Yasumaru, the sculptor. It was a bit of a shock (laughs). I have a close relationship with Mr. Yasumaru, and I think I protested directly to some extent (laughs). However, monsters are completed with the power of the people who shape them, and cannot be completed by designers alone. I am grateful to Mr. Yasumaru for the soft-bodied human in “Prophecies of Nostradamus” (1974), who made my design into a splendid model. King Shisa has a guardian deity monster in mind, and has a Fudo Myo-like finish. The MechaGodzilla in “Terror of MechaGodzilla” is untouched and arranged by Toho. I drew a Titanosaurus. I don’t think the ability to cause a gust of wind was at the time of the request. Since it’s a sea monster, I think it developed into the idea of creating a tornado by drawing a characteristic tail fin. For “The Return of Ultraman” and “Ultraman A,” I was in charge of set art and monster design. The monsters designed by myself stand in the sets designed and assembled by myself. I thought that was the best part of being a monster designer. There is a feeling that I wanted to show the set art skills cultivated in Ultra in the Godzilla series.

Fudo Myo: Myo-o is the Japanese term for Sanskrit “Vidyaraja,” a group of warlike and wrathful deities known in English as the Mantra Kings, the Wisdom Kings, or the Knowledge Kings. Myo-o statues appear ferocious and menacing, with threatening postures and faces designed to subdue evil and frighten unbelievers into accepting Buddhist law. (Source: Jish.org, Onmarkproductions.com)

いぐち・あきひこ……1943年、長野県出身。『ウルトラマン』(66年)から特撮美術助手を務め、「マイティジャック』(88年)で美術監督に昇格。近年は「252生存者あり』(06年)の特殊美術を担当。

Source: ゴジラ東宝チャンピオンまつりパーフィクシオン, p 103