The Story of Godzilla’s Birth – Pt 65

4.25.2024

The Story of Godzilla's Birth
「ゴジラ誕生語」The Story of Godzilla's Birth by Osamu Yamaguchi

P 144

ゴジラの上半身が初めてスクリーンに登場する、大戸島のシーンで使われた。

It was used in the Odo Island scene where Godzilla’s upper body appeared on the screen for the first time.

山根博士一行が大戸島で調査をしているとき、村の半鐘が激しく打ち鳴らされる。八幡山の裏に何かが出たというのだ。調査団は村人と頂上を目指す。村人たちが手に手にカマやクワなどを持っているのは、まだゴジラをその程度にしか考えていない証拠だろう。山の向こうで何かが動き、思わずあとずさりして、カメラを構える山根と新聞記者の萩原。そのとき、山の頂がらゆっくりと頭をもたげる巨大怪獣。まずは横向きに、それから正面に向き直る。そのあまりの巨大さに悲鳴をあげ、坂道を転がるように逃げていく群衆。その村人たちに向かってゴジラは牙をむき、咆哮する。

When Dr. Yamane is investigating in Odo Island, the half bell of the village is violently beaten. It is said that something came out behind Mt Hachiman. The investigation team aims for the top with the villagers. The fact that the villagers have sickles and hoes in their hands in their hands are evidence that only considers Godzilla to that extent. Something moves beyond the mountains, Yamane and newspaper reporter Hagiwara holding the camera. At that time, a giant monster that slowly brings your head around the mountains. First, turn sideways, then turn to the front. The crowd screamed at its hugeness and runs away as if rolling on the slope. Godzilla peels the fangs and roars toward the villagers.

このシーンは、まず本編のロケで山の尾根から上をマスクして、「逃げる人間たち」を撮影する。今度は特撮で、下をマスクして「咆哮するゴジラ」を撮影し、両者を合成したものだ。生合成は、撮影ずみのフィルムを現像せずに直接合成する手法で、モノクロでは鮮明な画面が生み出せるが、2つせんめいの映像のタイミングを合わせるのが非常にむずかしい。失敗すればもとのフィルムもパーになるので、だれにでも行えるものではない。合成の世界ではベテランの、向山宏ならではの技法で、彼はたった一度フィルムが引っかかって失敗した例を除けば、すべて成功させている。

In this scene, first mask the top of the mountain ridge on the location of the main story, and shoot the “escape human.” This time in a special effects, it masked the bottom, photographed “roaring Godzilla” and synthesized the two. Raw synthesis is a method of directly synthesizing films without developing films, and it is very difficult to match the timing of the two images in monochrome. If you fail, the original film will be ruined, so it can not be done by anyone. In the world of synthesis, he is a veteran’s unique technique, and he has all succeeded, except for the failure of film.

なお、山に登るシーンで使われているバックの海や、ゴジラが海岸に残した足としっぽの跡などは、「マット絵」(マットペイント)と呼ばれる地味な合成手法だ。ガラスなどに実際に描いた絵と実写の映像とをひとつの画面に合成する方法で、作画合成とも呼ばれる。このとき用いられる絵をマット絵という。

In addition, the sea of ​​the back used in the climbing scene of the mountains, and the traces of the foot and tail left by Godzilla on the coast are a sober synthetic method called “matte paint” (matte paint). It is a method of synthesizing the picture of the picture and the live-action video that is actually drawn on a glass, etc. into one screen, and is also called a drawing synthesis. The picture used at this time is called a matte picture.

P 145

▲ ゴジラ出現!
山頂に頭をもたげた巨大な生き物に、あとずさりしながらカメラを向ける山根博士(志村喬)と萩原記者。帽子にめがねの人物が田辺博士(村上冬樹)。

▲ Godzilla appeared!
Dr. Yamane (Takashi Shimura) and reporter Hagiwara, who turn their cameras on a huge creature with their heads on the summit. Dr. Tanabe (Fuyuki Murakami) has hat on with glasses.

▼ 国会で報告する山根博士
目撃したゴジラの写真を示しながら、大戸島での調査結果について話す山根博士。山頂にゴジラが姿をあらわす場面は、向山宏による合成シーンだ。

▼ Dr. Yamane reported in the Diet
Dr. Yamane talks about the survey results on Odo Island while showing photos of Godzilla who witnessed. The scene where Godzilla appears on the summit is a synthetic scene by Hiroshi Mukaiyama.